Gastronomický marketing
Pro ubytovací a stravovací provozy existuje nepřeberná škála možností, jak se propagovat. Offline mimo internet, online na internetu, zdarma nebo za peníze – s různou mírou efektivity a návratnosti vložených investic. Často mají provozovatelé restaurací i penzionů špatnou zkušenost. Přesto existují způsoby, jak se (relativně) levně a smysluplně zviditelnit a přivést k Vám zákazníky. Avšak sebelepší propagace nenahradí kvalitně poskytnuté služby.
Níže uvádíme několik námi prověřených a osvědčených způsobů, jak na marketing pro hotely, penziony, restaurace i bary. Jak přesně jednotlivé body nakombinovat bude záležet na Vašich okolnostech – zaměření podniku, místu, časové a finanční náročnosti atd. Se všemi níže uvedenými způsoby Vám rádi poradíme, pomůžeme a vysvětlíme detaily – stačí nás kontaktovat.
Webové stránky
Bez vlastního webu to půjde těžko. Na web směřujete všechny zákazníky i aktivity. Webové stránky mějte na české doméně, ideálně názevméhopodniku.cz. Stejně tak emailové schránky ve tvaru něco@názevméhopodniku.cz.
I když se některé podniky snaží nahradit absenci vlastního webu na sociálních sítích (typicky na facebooku), je to špatná varianta.
Co mít na webu? U penzionu a restaurace je potřeba jen několik základních věcí – kde Vás najdeme, kdy máte otevřeno, co nabízíte, jak to u Vás vypadá (fotky), kolik to stojí a kontakt / rezervace. Samozřejmě si můžete přát grafiku na míru, extra funkce, nicméně to vše se projeví na ceně.
Kolik to stojí – čeká doména řádově 200 Kč / rok, hosting pro web podle potřeb cca 100 Kč / měsíc, vytvoření funkčního webu může být někdy za 10 000 Kč nebo také za 100 000 Kč – vždy záleží na konkrétních požadavcích a na tom, jak komplexní péči potřebujete – zda máte připravený obsah (texty, obrázky, videa, jídelníčky) nebo ho někdo musí vytvořit, zda chcete jedinečně unikátní design nebo se spokojíte s připravenou šablonou upravenou pro Vás a tak bychom mohli pokračovat velice dlouho. Problematika je to kompexní, v rámci našich znalostí Vám rádi pomůžeme.
Mapy
Pro všechny ubytovací a stravovací zařízení je nesmírně důležité být k nalezení přes mapové podklady. Kdy jindy oslovit zákazníka a být k nalezení, než když hledá ubytování či stravování ve Vašem okolí nebo plánuje navštívit nebo se ubytovat někde poblíž. Kdo není k nalezení v mapách, neexistuje.
Dobrou zprávou je, že dostat se na mapy.cz od Seznamu nebo Google mapy je snadné a v základu zdarma. Seznam řeší zápisy přes Firmy.cz, Google přes službu Moje firma na Googlu. Pakliže ještě nejste k nalezení v mapách, pomůžeme Vám.
Internetové vyhledávače
Ubytovací a stravovací zařízení musí být k nalezení přes internetové vyhledávače, v ČR tedy Google a Seznam. Ale jak? Zpravidla budete rychle k nalezení pod názvem podniku, jenže to je vhodné jen pro ty uživatele, kteří Vás už znají. Pakliže potřebujete dát o sobě vědět novým zákazníkům, budete se muset zaměřit na slova spojená s lokalitou (např. restaurace Slavkov u Brna, pizzerie Brno Líšeň). Jak to udělat?
Internetové vyhledávače fungují dvěma způsoby – placeným a neplaceným.
Neplacený způsob – SEO (Search Engine Optimization neboli česky optimalizace pro vyhledávače) je způsob tvorby a úpravy webových stránek a jejich součástí takovým způsobem, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích. Výhodou je návštěvnost stránek z vyhledávačů zdarma, nicméně musíte věnovat čas (a peníze) samotné optimalizaci. Detaily problematiky Vám rádi vysvětlíme a vymyslíme, jak se Vám dá v této oblasti pomoci.
Placený způsob – nejčastěji PPC (Pay Per Click neboli česky platba za proklik) je reklama ve vyhledávačích. Tato forma reklamy je krásná v tom, že uspokojuje poptávku, která v daný moment existuje. Navíc jde výborně měřit i cílit – dle místa, zájmů, finančních možností. Pro další informace týkající se placených PPC kampaní a marketingu na internetu můžete navštívit specializovaný web Bezva marketing nebo nás přímo kontaktujte.
Reference zákazníků
Mnoho podnikatelů působících v ubytovacích a stravovacích službách naprosto ignoruje a podceňuje sílu internetu v oblasti referencí a doporučení zákazníků. Snadno se pak stává, že 1 nespokojený zákazník je více „vidět“ a „slyšet“ než desítky spokojených zákazníků. Jak tomu předcházet?
Aktivně získávat reference a doporučení zákazníků skrze recenze. Stačí k tomu relativně málo – zákazníkovi o doporučení říci. Příklad z praxe? Kvalitní číšník se zákazníka ptá, jak mu chutnalo. Když je vše v pořádku, stačí malá prosba, aby dal doporučení ve formě hvězdiček nebo napsal krátkou recenzi – jestli to bude přes Váš profil na facebooku, googlu nebo firmy.cz je druhořadé. Podobné je to s ubytovanými hosty v hotelu i horské chatě. Děláte to Vy a Váš personál? Pracujete se zpětnou vazbou od zákazníků?
Rádi Vám pomůžeme nastavit komunikační strategii na internetu, ať už jde o získávání doporučení nebo komunikaci na sociálních sítích. V rámci školení kuchařů a číšníků pomůžeme i Vašemu personálu uvést do praxe zdánlivé drobnosti a detaily, jejichž výsledky pro Váš provoz Vás mile překvapí.
Sociální sítě
Sociální sítě jsou vždy o komunikaci. Když přemýšlíte o zřízení profilu na sociálních sítích, rozeberte si důvody, proč to ne-dělat. Máte čas věnovat se správě profilu? Máte obsah (texty, fotografie, videa) ke zveřejňování? Odpovídat na dotazy či recenze bude kdo? Často totiž vidíme, že restaurace a penziony skončí u vyvěšení poledního či týdenního menu – a nic víc. Pomůžeme Vám vymyslet dlouhodobou strategii. Jsme přesvědčeni, že dlouhodobá správa profilu je nejlepší v rukou majitele.
Vhodné je přemýšlet i o placené reklamě na sociálních sítích – velmi efektivní je pro jednorázové akce. S konkrétní podobou rádi pomůžeme.
YouTube
YouTube = video. Možná Vás překvapí, že YouTube je také druhý největší vyhledávač – hned po Googlu samotném. Jak toho využít pro penzion nebo restauraci? Samozřejmě můžete začít tvořit video obsah, nicméně to nemyslíme. YouTube je skvělé místo pro oslovení zákazníků. Jak? Skrze reklamu – textovou, grafickou, popř. video reklamu (asi jste si již ve spuštěném videu nebo vedle videa všimli).
Příklad – restaurace pořádá Svatomartinské husí hody. Díky reklamě na YouTube osloví několik dní předem lidi žijící a pracující v okolí. Navíc můžeme cílit podle pohlaví a věku. Reklama přivede uživatele přímo na stránku webu s popisem události a možností rezervovat místo. Ano, je to rychlé a funkční. A zatím toho využívá poměrně málo podniků z oboru gastronomie a ubytování – ke své vlastní škodě.
Chcete sílu YouTubu také vyzkoušet? Stačí zavolat nám a pomůžeme vymyslet řešení i Vám.